EVALUATION OF SMALL LNG AND CNG SUPPLY OPTIONS FOR TRANSPORTATION TO OFF-GRID LOCATIONS; AND PLANNING EXPANSION AND OPERATION OF MULTIMODAL INTEGRATED NETWORKS

The objective of this research is to review and evaluate alternatives to either compressed or liquefied natural gas in small scale plants and to transport CNG or LNG via trucks or other transportation modals, such as barges in hydroways, trains or cabotage ships, to serve consumers in remote off-grid areas in Brazil. The research will also investigate the potential to create hybrid LNG-CNG corridors along main Brazilian motorways to attract long haul transportation such as inter-municipal buses and lorries. The project develops critical analysis and integrated planning methodologies for expansion and operation of integrated multimodal networks, including the review of some of the technical and economic parameters used by the Federal Government in its NG logistic plan (PEMAT). This includes developing an economic model based on a broader and more integrated view of gas logistics and analyzing the international experience of major cases in which (at least at first) the expansion did not took place with pipelines, but with bulk distribution networks with natural gas in LNG or CNG form.

Escopo em português

AVALIAÇÃO DAS ALTERNATIVAS DE TRANSPORTE DE GNL E GNC EM PEQUENA ESCALA DE SUPRIMENTO PARA LOCAIS DISTANTES DA REDE DE GASODUTOS E PLANEJAMENTO DE EXPANSÃO E OPERAÇÃO DE REDES MULTIMODAIS INTEGRADAS

O objetivo desta pesquisa é revisar e avaliar alternativas para plantas de pequena escala de gás natural, transportado tanto comprimido quanto liquefeito, por caminhões ou outros modais – como barcaças em hidrovias, trens ou navios de cabotagem – para abastecer consumidores em áreas afastadas da rede de gasodutos no Brasil. A pesquisa também investigará o potencial de criação de corredores GNL-GNC ao longo das principais rodovias brasileiras para atrair transportadores de grandes volumes, tais como ônibus e carretas. O projeto desenvolve análise crítica e metodologias de planejamento integrado para expansão e operação de redes multimodais integradas, incluindo a revisão de alguns parâmetros técnicos e econômicos utilizados pelo Governo Federal em seu plano logístico do gás natural (incluído no Plano Decenal de Expansão da Malha de Transporte Dutoviário, o PEMAT). Propõe-se estruturar um modelo econômico baseado em uma visão mais ampla e integrada da logística do gás e compreender a experiência internacional na maioria dos casos onde (ao menos no estágio inicial) a expansão não se deveu aos gasodutos, mas a uma rede de distribuição em massa de GNL e GNC.

TEAM

Edmilson Moutinho dos Santos (IEE-USP)
Project Coordinator

Ieda Gomes (Independent Consultant)
Paul L Poulallion (Independent Consultant)
Cristiano Borges (IEE-USP)

Cylon Liaw (IEE-USP)
Denis Martins Fraga (IEE-USP)
Roberto Ignacio da Silva (IEE-USP)

Partners

Instituto da International refrigeração – IIR

LINDE e GE

Imperial College

Universidade de Newcastle